Yemin Kefareti Nasıl Yerine Getirilir

Yemin Kefareti Nasıl Yerine Getirilir

Yemin Keffaretini Gerektiren Durumlar Nelerdir? Yemin Keffareti Nedir? Yemin Keffareti Nasıl Yerine Getirilir? Hangi Durumlarda Yemin Keffareti Gerekir? Yemin Keffaretinin Çeşitleri Nelerdir? yeminler ve Çeşitleri nelerdir?



Yemin Keffaretini Gerektiren Durumlar Nelerdir? Yemin Keffareti Nedir? Yemin Keffareti Nasıl Yerine Getirilir? Hangi Durumlarda Yemin Keffareti Gerekir? Yemin Keffaretinin Çeşitleri Nelerdir? yeminler ve Çeşitleri nelerdir?

» Gıdalarına göre doyuncaya kadar yedirmektir. Eğer pişmemiş yiyecek verecekse, o beldenin gıdasına göre her miskin için yarım kilo miktarında verir. (İbn Useymin)

» Giydirmede: namaza yeterli olan izar ve rida elbisesi verir.

» Yedirmek yerine nakit vermek bunu karşılamaz. Yiyecek cinsinden olması zorundadır.

» Eğer sayısını bilmiyorsa birden fazla yeminin kefareti nasıl ödenir?: Bozduğu yeminlerin sayısını belirlemek hususunda gayret eder, yaklaşık olarak bir tahminde bulunur, sonra yaklaşık sayısına göre kefaretlerini yerine getirir. (el-Lecnetud Daime)

Allah’a bir şey için söz verdim, sonra onu yapamadım:

» Şayet bu sözü: “Vallahi, Tallahi, Billahi” gibi yemin cümleleri ile verdiysen sana yemin kefareti gerekir.

» Eğer verdiğin söz, bu cümlelerle değilse, Allah’a tevbe etmen gerekir. Yemin etmemişsen sana kefaret gerekmez. (İbn Baz)

» Nezirin (adağın) tarifi: Kişinin, üzerine dinen vacip olmayan bir şeyi Allah Teala için kendisine yüklenmesidir.

» İslam’da adağın hükmü: Mekruhtur. Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem buyurmuştur ki: “Şüphesiz bu (adak) hayır getirmez…” Bazı insanlar hastalandığı zaman mesela sadaka vermeyi veya kurban kesmeyi adar. Hastalıktan kurtulunca da Allah’ın kendisine bu adak sebebiyle şifa verdiğine inanır. (İbn Cibrin)

» Kadın, sınırlı bir vakitte kurban kesmeyi adamışsa ve buna imkân bulamamışsa sadaka vermesi yeterli olur mu? Yerine getirmeyi geciktirmiş de olsa, nezrine vefa göstermelidir. Nezrini geciktirdiği için de yemin kefareti gerekir. Sadaka vermek onun adağını karşılamaz. Zira adak olarak kurban tayin etmiştir. (İbn Fevzan)

» Adağın cihetinde değişiklik yapmak: Kişi bir yer hakkında bir şey adar ve başka bir yerin Allah’ın kulları için daha faydalı olduğunu görürse, adağını daha faziletli olan cihete çevirmesinde sakınca yoktur. (İbn Useymin)

» Adak adayanın kendi adağından yemesi caiz midir?: Nezrini niyet ettiği şeye uygun olarak din sınırlarında harcar.  Eğer fakirlere et vereceğini adamışsa ondan kendisinin yemesi caiz değildir. Eğer ailesine yedirmeyi adamışsa kendisi de ondan yiyebilir. Zira o da aileden biridir. (el-Lecnetud Daime)

» Allah’tan başkası için nezir caiz midir?: Şirktir. Batıl bir adaktır. Adanan kurban da murdardır. Kim Allah’tan başkası için: kabir, melek, peygamber veya veli için adak adarsa Allah’a şirk koşmuş olur. (el-Lecnetud Daime)

Adağın Kısımları:

» Mutlak nezir: Mesela “Allah için adak adadım” der de ne adadığını belirtmezse yemin kefareti vermesi gerekir. (İbn Fevzan)

» İnat ve öfkeyle nezir: Adağı bir şeyin olmamasına, bir şeyi yüklenmeye, tasdike veya yalanlamaya bağlamaktır. Mesela: “eğer konuşursam” veya “”eğer şu haber doğruysa..” demek gibi. Bu durumda adağını yerine getirmek ile yemin kefareti vermek arasında muhayyerdir. (İbn Fevzan)

» Mubah nezir: Mesela elbisesini giymeyi veya bineğine binmeyi adar. Bunu yapar ya da yapamazsa yemin kefareti verir. (İbn Fevzan)

» Günah nezir: İçki içmeyi adamak gibi. Günah olan adağı yerine getirmek caiz değildir. Bunda kefaret konusunda âlimler ihtilaf etti. Cumhurun kavline göre buna kefaret gerekmez. (İbn Fevzan)

» Teberrür nezri: Namaz kılmak, oruç tutmak gibi taatleri adamaktır. Mesela: “Allah için namaz kılacağım veya oruç tutacağım” der veya bir şeyin olmasına bağlar: “Allah bana bu hastalıktan şifa verirse Allah için şunu yapacağım…” demek gibi. Şart yerine geldiği zaman bu adağın yerine getirilmesi gerekir. Eğer yerine getiremezse yemin kefareti gerekir. (İbn Fevzan)

» “Sana yemin ederim ki” demek yemin midir?: Bu cümle yemin değildir. Yemin, Allah’ın isimlerinden veya sıfatlarından biri ile kasem etmektir. “Vallahi, Rabbul izzete yemin olsun” demek vb. gibi. (İbn Cibrin)

» Yemini Allah’ın dilemesine bağlamak: Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurmuştur ki: “Kim yemin eder de sonra “İnşallah: Allah dilerse” derse, bu yeminini bozmuş olmaz.” Hadisin anlamı: kişi bir şeye “Vallahi Allah dilerse şu işi mutlaka yapacağım” diyerek yemin eder de sonra onu yapmazsa ona kefaret gerekmez. Zira o “inşallah: Allah dilerse” demiştir.

Uyarı: Bir şeye yemin eden kişinin, “inşallah” diyerek bunu Allah’ın dilemesine bağlaması gerekir. Ta ki yeminini yerine getirmek mümkün olmadığında üzerine kefaret gerekmesin. (İbn Useymin)

» Kefareti yerine getirirken yemek yedirmekten önce oruç ile başlamak Caiz değildir. Zira oruç, yemek yedirmek, giydirmek veya köle azat etmekten aciz kalan kimse hakkındadır. Bütün bunlardan aciz kalan kimse kefaret olarak üç gün arka arkaya oruç tutar. (İbn Baz)

» Bir tek şeyi yapmak için tekrar yemin etmek: Mesela: “Vallahi Zeyd’i ziyaret edeceğim, vallahi Zeyd’i ziyaret edeceğim” derse ona tek kefaret gerekir. (el-Lecnetud Daime)

» Birden fazla şey için yeminin tekrarı: Mesela: “Vallahi falancayla konuşmayacağım, vallahi yemeğini yemeyeceğim, vallahi şuraya gitmeyeceğim” derse her bir yemini için ayrı kefaret gerekir. (el-Lecnetud Daime)

» Çok yemin etmek mekruhtur. Allah Teala: “Yeminlerinizi koruyun (onlara riayet edin).”(Maide 89) buyurmuştur.

Merak ettiginiz konularda sayfanın en altındaki yorum bölümüne yorumunuzu bırakarak bilgi alabilirsiniz. Sorularınıza en kısa sürede cevap verilecektir.

Bu Yazı Toplam - 1.775 - Defa Okundu

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir